Met een derde pop-up in het vooruitzicht is Paule Josephe reeds kind aan huis bij Wilder, of zo voelt het toch. De klik was er meteen. De dagen met Paule Josephe waren telkens een bron van inspiratie en gezelligheid. Met duurzaamheid en ambacht in elke vezel groeiden de kunstig bewerkte hemden die we zorgvuldig uitkozen moeiteloos uit tot de favorieten in onze eigen kleerkast.
We bewonderen de intuïtieve en compromisloze manier waarop Paule Josephe zich heeft ontwikkeld. Het is haast vreemd Paule Josephe een merk te noemen, want met strategieën, marketing en trends heeft het weinig te maken. Het is een wereld die overtuigt door eerlijkheid en persoonlijkheid. En dat loont: we ontmoetten nog nooit zo’n enthousiast en trouw publiek als tijdens de Paule Josephe winkels. Eens je in de ban bent van Paule Josephe, wil je je vrienden er ook mee laten kennismaken.
Daarom leek het ons hoog tijd om even samen te zitten met het duo achter PJ. Schuif aan en lees mee over dromen, drijfveren en dagelijkse inspiraties.
Dag Tiny en Hannah! Hoe is Paule Josephe ontstaan?
Tiny: Paule Josephe is ontstaan als een experiment met textielreststromen. De massa’s hemden die ze zag in kringloopwinkels inspireerden Hannah tot haar eerste creaties. Ik kwam die eerste PJ hemden op een dag fotograferen voor een artikel in een magazine. We voelden meteen een connectie op verschillende vlakken. Mijn foto’s en Hannah’s ontwerpen versterken en begrijpen elkaar, en we zagen beiden potentieel in het opnieuw tot leven wekken van ongewilde tweedehands kledingstukken.
Waar komt de mooie naam vandaan?
Tiny: Paule en Josephe zijn de tweede en derde naam van Hannah’s moeder. We vonden het passend dat Paule en Josephe twee mannelijke namen zijn in een vrouwelijke vorm. We delen onze collectie namelijk niet op in ‘vrouwen’ en ‘mannen’. Ook zijn het twee klassieke namen, die het tijdloze karakter van onze collectie weerspiegelen. We proberen echt een eigen stijl te creëren, los van trends, waardoor de kledingstukken een zo lang mogelijk ‘tweede leven’ krijgen.
Jullie werken vanuit een atelier in de rand rond Brussel, inspireert deze plek jullie werk?
Hannah: De omgeving rond de plek is erg mooi. De tuin van het atelier grenst aan een bos. We komen dagelijks in contact met allerlei diersoorten: reeën met hun pasgeboren reekalfjes, hazen, konijnen, egels, verschillende soorten vogels en nog zoveel meer. Een paar weken terug zagen we zelfs een glimworm. We hebben er ook een moestuintje en er staan veel fruitbomen.
De natuur rondom ons maakt ons bewuster van de seizoenen en plaatst ons in een breder perspectief. We voelen ons meer als een schakel in een boeiend geheel, in plaats van een mens of schepper boven al de rest. Vanuit dat nederige gevoel vloeit volgens mij de beste creatie.
Jullie werken niet seizoensgebonden, maar in kleine collecties die jullie lanceren tijdens pop-ups in steden als Brussel, Gent en Antwerpen. Hoe komt zo’n collectie tot stand?
Hannah: Doordat we aan de slag gaan met tweedehands kledingstukken en stofoverschotten werkt ons designproces eigenlijk andersom. We denken niet “Goh, wat gaan we nu eens maken?”, maar eerder “Wat kunnen we doen met de stuks en stoffen die we hebben gevonden?”. De inspiratie komt uit het materiaal. Deze manier van werken biedt ook voordelen. Beperkingen kunnen ervoor zorgen dat je creativiteit juist vergroot.
Tiny: De gevonden stoffen en kledingstukken worden bewerkt met verschillende technieken, zoals borduursel, marbling, zeefdruk, spray paint of lino print, met de tekeningen van Hannah in de hoofdrol. Die ontstaan heel gevoelsmatig, uit dagelijkse observaties en inspiraties.
Een Paule Josephe stuk herken je van ver. Hoe zouden jullie het DNA en de sfeer van het merk omschrijven? Zijn er kleuren, stukken of thema’s waar jullie vaak naar teruggrijpen?
Hannah: Het is moeilijk om je eigen sfeer te beschrijven, omdat die zich zo spontaan aandient. Ik denk wel dat onze ‘wereld’ heel voelbaar is.
Ons kleurenpalet is best breed. Omdat we werken met bestaand materiaal, sluipen er vaak kleuren tussen waar we niet bewust voor kiezen, maar die we ons tijdens het creatieproces toch eigen maken.
De thema’s zijn heel vaak natuurlijk getint. Dieren, bloemen, planten, bergen, bomen, stenen, het leven onder water, … De aarde bevat zoveel magie dat ze een onuitputtelijke inspiratiebron blijft. We werken ook vaak met abstracte tekeningen, waar iedereen iets anders in kan zien. Verbeeldingsrijke elementen zijn ook aanwezig: gekke, mythische wezentjes die we uitvinden.
Hebben jullie iets met bloemen?
Hannah: Ja, zeker. Ik moet zeggen dat ik niet veel ervaring heb met bloemenwinkels, omdat mijn mama altijd zelf bloemen uitzocht in de tuin om mee te nemen naar vrienden of familie. Daardoor heb ik ook nog steeds een voorliefde voor de minder ‘populaire’ bloemen, wilde bloemen, bloemen die vaak als onkruid worden gezien, …
Wat mogen we verwachten van de stukken die jullie tijdens jullie derde pop-up bij Wilder zullen presenteren?
Hannah: Een nieuwe techniek die we tijdens de pop-up bij Wilder zullen presenteren is linodruk. Ik ben al langer aan het experimenteren met linoprints op papier en wilde het graag op textiel proberen. De verzameling van gelimiteerde stuks met linodruk hebben als titel ‘the lines never lie’. Eens je in een stuk linoleum gekerfd hebt, kan je de lijnen niet meer uitwissen. Dat maakt het een vrij direct en eerlijk medium.
Naast deze techniek zijn er zoals steeds veel borduursels, naast enkele stuks met marbling, zeefdruk en spray-paint. Er zullen ook verschillende nieuwe modellen van hemden, topjes, kleedjes, rokken, broeken, shorts en sjaaltjes getoond worden.
Wie zijn de dragers van Paule Josephe?
Tiny: De eerste dragers van Paule Josephe waren dichte vrienden. Door de jaren heen is dat uitgebreid naar vrienden van vrienden van vrienden. De kledingstukken verspreiden zich langzaam door de wereld en het verhaal wordt doorverteld. Doordat we een trage groei kennen en we dit bewust niet willen versnellen met marketingtechnieken, voelt onze ontwikkeling heel natuurlijk.
Wat ons steeds een hartverwarmend gevoel geeft tijdens onze tijdelijke winkels is dat veel van onze kledingstukken gedragen kunnen worden door personen met een heel verschillende lichaamsbouw. Mensen kunnen ongeacht hun maat vrij kiezen hoe ze iets dragen. We hebben daardoor klanten van 12 tot 90 jaar, van jonge skaters en artiesten op zoek naar een podiumoutfit tot oudere, klassieke dames. We houden erg van de variatie binnen ons publiek.
Bij de vorige pop-up ontwierpen jullie voor ons een Wilder Affiche. Die was in een wip uitverkocht. Gelukkig krijgen fans een nieuwe kans, want er komt een nieuwe poster! Een tipje van de sluier?
as the moon landed on its back
all flowers fainted slightly
before breaking through their necks
ooooooo
rhino rolling over!
Wat staat er nog op jullie verlanglijstje met Paule Josephe?
Hannah: We hebben heel veel dromen en ideeën over de richting van Paule Josephe. Maar we proberen ook echt in het moment te leven. Te genieten van het proces en dankbaar te zijn voor alle mooie ontmoetingen die op ons pad komen.
Alle afbeeldingen © Paule Josephe